pátek 25. července 2008

Carcassonne and médiéval France


Carcassonne (fotky) - starobylé město na břehu řeky Aude se středovekým městečkem "la cité" uvnitř.
Postaveno na zbytcích románských ruin, ve středověku ovládáno přiženěným mocným rodem Trencavelů (měli vliv po celé jižní Francii, hlavně jim to tak nějak vše patřilo a dávno před "šifrou m. L." se považovali za potomky Ježíše a Marie z Magdaly). Zárověň ale nabývala na moci i zdejší tehdy oblíbená křesťanská sekta Cathar (CZ: Albigenští*), tak na ně papež Innocent III (13. st.) poslal křižáckou výpravu. Dlouho obléhané Carcassonne se nakonec vzdalo (prý bylo do mrtě vypáleno a zničeno všecko kolem a nastal nějaký ten mor a hladomor, proto jsou i okolní hrady a zámky poničeny, prý jedoné Foix se nepodařilo dobýt). Bylo připojeno k francouzské královské državě a stalo se pevností a bránou do země španělské - Aragonu. Pak byla roku 1659 uzavřena Pyrenejská smlouva (konec Fr.-Šp. války) a Carcassonne ztratilo svou vojenskou pozici. "La cité" začalo chátrat a lidem z okolí přišly vhod kameny na stavbu jejich vlastních domů (což postihlo i všechny okolní opuštěné a dobyté Chateaux)... až zbylo jen pár holých zdí... Naštěstí pro všechny včetně UNESCA v 19. st. architekt Vieolet-le-Duc dal dohromady původní plány a vzhled "la cité" a celý komplex zrekonstuoval! (aneb stavitel a celý princip hry Carc. :) A od té doby je Carcasson a jeho "la cité" tím, čím je dnes...
Gotická katedrála (podle vzoru Notre Dame), dvoje hradby, kolem 50ti věží (půlka Prahy? :-), 3 km2 uvnitř a "zlaté uličky" s předraženým 100% středověkým zbožím daného cechu.
A středověkou historii tu prodává celá jižní Francie.

*Cathar - z řečtiny, znamená čistý, odtud odvozeno i naše slovo kacíř a katarze (uvolnění napětí/rozuzlení/očištěbí v uměleckém díle... Taky Freud si s tímto pojmem hrál a jméno Kateřina...)
Albigenští - podle města Albi, kde bylo toto hnutí velmi rozšířené
náboženská sekta inspirovaná i balkánským bogomilstvím, odmítající starý zákon, striktně asketická, mix vegana a mnicha, neodpouštějící (žádná zpověď). Nejen v jižní Francii rostla v závoslosti s nesouhlasem s majetkovými požadavky církve. "Schválně" tak brzdila hospodářskou produkci, lidskou reprodukci, a tím i pracovní sílu a církev na tomto území tratila - proto ta křížová výprava (popravdě, úspěšná byla až, když se křižákům slíbilo, že dobytou zemi budou moci taky obdělávat, a tak pod heslem "Pán Bůh své mrtvé pozná" docházelo k neskutečnám masakrům, hromadnému upalování apod... )
A nutno dodat, že nejprve to církev zkoušela "po dobrém" - vyslala sem nějaké kněze v čele s nejakým Domingem - pozdější sv Dominik a zakladatel dominikanského řádu.

Žádné komentáře:

Okomentovat