sobota 2. srpna 2008

Francouzský oběd

když už jsem minule začala tím jídlem...
Nachomýtla jsem se k pověstnému "tradičnímu francouzskému obědu", sice to krom jídla pro mě představovalo trochu nudu (po chvíli všichni poznali, že moje francoužština je značně omezená a anglicky uměl jen hostitel, který se samozřejmě nemohl a zjevně nechtěl věnovat jen mně, ale i dalším 20ti hostům.) Totiž, krom jídla je u oběda velmi důlěžitá konverzace, tak jsem si pod stolem četla. Byl to ale OBŘAD!
Ačkoli je hlavním jídlem ve Francii večeře, podávaná nejdřív v 8 večer, oběd je také velmi důležitý. A ten pořádný trvá aspoň 4 hodiny a chodů má minimálně 7.

Vše začalo v 11, hned po přivítání se cinkalo aperitivem (1. chod - apéritif) a okolo stolu křupaly chipsy (1,5. - hors d´oeuvres). Volně se přešlo k předkrmu (2. chod - entrée) - což bylo nespočetně moc druhů quiches (tarte na slano) a jednohubky s rozličnými pomazánkami syrovým lososem, krevetami a ješt něčím...
Konečně hlavní chod (3. - plat principal) - domácí hověží stejky (bylo to na farmě) nebo lehčí varianta rýže či těstoviny s nějakou omáčkou s kousky kuřecího... Zapíjelo se v létě oblíbeným Rose vínem nebo červeným (pro ty, co si dali ty stejky) a ke všemu se přikusoval pomalu tvrdnoucí bagetový chleba. Zrazu byly 2 hodiny odpoledne a přede mnou se objevila mísa se salátem (4. - salade), nějaký mix mořských plodů a domácí zeleniny - výborný! A pak konečně následovala ochutnávka slibovaných domácích sýrů + porovnání s těmi kupovanými. (5.), celkem asi 15 druhů kozích, kravích, ovčích v různých stádiích zralosti... Schylovalo se ke 4. hodině a mě se začalo honit hlavou, že bulimie má něco do sebe (nebo ze sebe?) a to byl ještě/teprve na řadě dezert (6.) - zmrzliny, sladké tartes, ovocné saláty, všelijaké krémy a jiné speciality... Tak jsem si všeho jen jemně uždibla na ochutnání a po anglicku utekla domů (ještěže to bylo asi 9 km daleko, chůze je prý na trávení taky dobrá). A tak jsem minula kafe či čaj o páté (7.) a nějaký ten digestif na žaludek - což je tu eau de vie (živá voda/voda života = všechny druhy kořalek)
A co bylo k večeři, jsem se pak rači neptala. Ale byla to delikatesní zkušenost.
Bon appétit!

Žádné komentáře:

Okomentovat